MPC

všetky položky mimo projektov

Autori: 
RNDr. Mária Rychnavská, PhD., PaedDr. Darina Bačová, PhD.

Cieľom publikácie je na konkrétnych ukážkach dvoch školských projektov poukázať na možnosti uplatnenia projektového vyučovania vo výchovno-vzdelávacom procese so zameraním na kooperáciu a aktívne učenie sa a podporiť učiteľa v jeho príprave na vyučovanie. Obsah publikácie dáva učiteľovi priestor na projektovanie vyučovania tak, aby sa žiak rozvíjal z hľadiska jeho komplexnosti a aktívne sa zapájal do výchovno-vzdelávacieho procesu. Publikácia je členená do troch kapitol, v prvej uvádzame štruktúru na tvorbu projektu s akcentom na kooperáciu.

Súčasná doba prináša mnoho informácií o potrebe integrácie žiakov so špeciálnymi
výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP) do bežných škôl. Od kvalitnej integrácie je len
krôčik k vytvoreniu inkluzívneho prostredia, ktoré by malo byť cieľom výchovnovzdelávacieho
procesu, ale aj bežného života v spoločnosti. Pedagogickí zamestnanci k téme
integrácie a inklúzie zaujímajú rôzne postoje. Za základné problémy považujú slabú
informovanosť a neprepojenosť teórie s praxou. Je však veľmi dôležité uvedomiť si, že tvorba

Autori: 
Dr. habil. Ing. István Szőköl, PhD.

...

Predložený učebný text je určený ako doplňujúci materiál k zrealizovaným seminárom, ktoré boli uskutočňované Metodicko-pedagogickým centrom v období november – december 2019. Tento text vznikol ako výstup vzdelávania, ktoré bolo zamerané na tvorbu portfólia ako prostriedku sebahodnotenia a rozvoja učiteľa, preto je jeho obsah prioritne orientovaný na tvorbu portfólia, ktoré má slúžiť ako prostriedok profesijného rozvoja pedagogického zamestnanca.

Autori: 
Mgr. Ing. Marián Valent, PhD.

Predložený text reaguje na zákon NR SR č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch (ďalej zákon), najmä na časti súvisiace so zmenami v oblasti profesijného rozvoja a jeho plánovania a to aj v kontexte aktualizačného vzdelávania, ktoré sa má realizovať v škole, školskom zariadení. V nasledujúcom texte je používaný pojem učiteľ ako reprezentatívny pre všetkých pedagogických a odborných zamestnancov a zväčša aj pojem škola v zastúpení škôl aj školských zariadení (niekde je použitá aj skratka ŠZ).

Autori: 
PhDr. Ingrid Nosková, PhD.

Ambíciou učebného zdroja je ponúknuť inšpirácie na zlepšenie vlastného sebapoznania v oblasti verbálnej a neverbálnej komunikácie, a tým zlepšovať aj poznávanie iných a komunikáciu s nimi. Komunikácia je nevyhnutnou súčasťou spolužitia ľudí, je základom sociálnej percepcie, ale aj pilierom spoznávania seba samých. Ide o špecifickú a jedinečnú činnosť, v ktorej sa zúročuje skúsenostný a vedomostný aparát komunikátora, ale najmä sa v nej odráža osobnosť človeka a jeho pocitová platforma, preto sa ju oplatí zdokonaľovať a skúmať.

Predložený manuál je učebnou pomôckou pre učiteľov kontinuálneho vzdelávania, príp. externých lektorov, ktorí vzdelávajú v programe Profesijné kompetencie vedúceho metodického združenia.

Predstavuje odporúčania na učebné materiály, ktoré vypĺňajú obsahovú stránku daného programu. Lektorský manuál je obsahovo usporiadaný podľa tematických celkov, ktoré sú súčasťou akreditovaného programu. K jednotlivým tematickým celkom sú uvedené odkazy na príslušné učebné zdroje, ktoré poskytujú potrebné informácie v danej oblasti.

Pri práci s deťmi a žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP) je veľmi dôležité si pamätať, že každý človek potrebuje vo svojom živote dodržiavať určitý systém a mať určitú mieru predvídateľnosti. Nájsť systém učenia sa jednotlivých  žiakov je náročnou úlohou učiteľa. Práve žiaci so ŠVVP majú problémy s výberom vhodnej metódy a spôsobov učenia sa. Jednou z možností, ako si dieťa so ŠVVP dokáže zaznamenať informácie a následne ich pretransformovať do využiteľných súvislostí, je grafická podpora a vizualizácia.

učiteľ pre predprimárne vzdelávanie, učiteľ pre primárne vzdelávanie, učiteľ pre nižšie stredné vzdelávanie, učiteľ pre nižšie stredné odborné vzdelávanie, stredné odborné vzdelávanie, úplné stredné všeobecné vzdelávanie, úplné stredné odborné vzdelávanie, učiteľ pre vyššie odborné vzdelávanie, učiteľ základnej umeleckej školy, učiteľ jazykovej školy, učiteľ pre kontinuálne vzdelávanie, vychovávateľ

Autori: 
PaedDr. Marcela Pjatková

Aktuálny vývoj spoločnosti, vedy a techniky si vyžaduje, aby aj učitelia prírodovedných predmetov postupne menili klasické formy, metódy a prístupy k edukačnému procesu za nové, inovačné. Medzi vhodné typy vzdelávania patrí aj projektové vyučovanie, ktoré umožňuje žiakom objavovať nové, zaujímavé spojitosti prírodovedných predmetov s praktickým životom a vedie ich k samostatnému, aktívnemu prístupu k učeniu.

Autori: 
RNDr. Mária Rychnavská, PhD.

Učebný zdroj Akčný výskum ako nástroj autoevalvácie školy spracovaný k akreditovanému vzdelávaciemu programu Rozvoj kompetencií vedúceho pedagogického zamestnanca v oblasti riadenia zmeny školy prostredníctvom akčného výskumu je určený vedúcim  pedagogickým zamestnancom (VPZ), ktorí na základe výsledkov SWOT analýzy hľadajú riešenia na riadenie zmien vybranej oblasti procesu výchovy a vzdelávania.

Vzdelávací program ponúka učiteľom alternatívy rozvíjania matematickej gramotnosti žiakov základnej školy prostredníctvom aplikovania metakognitívnych stratégií do vyučovania matematiky v úzkej korelácii s prácou s textom (matematické slovné zadania, čítanie grafov, tabuliek).

VP cielene rozvíja aplikovanie vybraných psychomotorických hier zameraných na podporu rozvoja osobnosti jednotlivca v súčinnosti s učiteľom.

Vzdelávací program poskytne účastníkom vzdelávania zážitok z realizovania vybranej skupinovej formy vyučovania (debaty), námety na výber tém v súlade s pedagogickými dokumentmi predmetov a plánovanie využitia skupinových foriem vyučovania v procese aktívneho učenia sa žiakov.

Vhodnosť výberu aktivít, činností, stratégií a techník pre každého žiaka pôsobí preventívne pri vzniku špecifických vývinových porúch učenia. Realizáciou tohto vzdelávacieho programu chceme podporiť pedagogických zamestnancov (adekvátne k ich pedagogickým kompetenciám), aby dokázali kvalitne rozvíjať čitateľské zručnosti u zverených žiakov