učiteľ pre stredné odborné vzdelávanie

x

Rozvíjanie gramotnosti, kreativity a myslenia

PhDr. PaedDr. Slávka Džačovská, PhD., MBA
Čas konzultácie: 
utorok od 09:00 do 11:00
Tematické zameranie: 
Rozvoj gramotnosti
Kategória PZ/OZ: 
majster odbornej výchovy
pedagogický asistent
učiteľ
vychovávateľ
asistent majstra odbornej výchovy
asistent učiteľa
asistent vychovávateľa
učiteľ prvého stupňa základnej školy
učiteľ druhého stupňa základnej školy
učiteľ pre nižšie stredné odborné vzdelávanie
učiteľ pre nižšie stredné vzdelávanie
učiteľ pre primárne vzdelávanie
učiteľ pre stredné odborné vzdelávanie
učiteľ pre úplné stredné odborné vzdelávanie
učiteľ pre úplné stredné všeobecné vzdelávanie
učiteľ pre vyššie odborné vzdelávanie
učiteľ strednej školy
Kariérová pozícia: 
všetky

Možnosti úľav a tolerancie pre žiakov so ŠVVP

Mgr. Teťana Ustohalová
Čas konzultácie: 
štvrtok od 12:30 do 13:30
Tematické zameranie: 
Metódy využiteľné v rámci výučby v domácom prostredí
Kategória PZ/OZ: 
majster odbornej výchovy
učiteľ
asistent učiteľa
učiteľ prvého stupňa základnej školy
učiteľ druhého stupňa základnej školy
učiteľ pre nižšie stredné odborné vzdelávanie
učiteľ pre nižšie stredné vzdelávanie
učiteľ pre primárne vzdelávanie
učiteľ pre stredné odborné vzdelávanie
učiteľ strednej školy
Kariérová pozícia: 
všetky
Dátum kedy nebude: 
štvrtok, 24. september 2020

Využívanie nástrojov Google pre riadenie a podporu online výučby

Ing. Zuzana Tkáčová, Ing. Paed. IGIP
Čas konzultácie: 
pondelok od 09:00 do 09:30
Tematické zameranie: 
Digitálna podpora výučby v domácom prostredí
Kategória PZ/OZ: 
učiteľ
učiteľ druhého stupňa základnej školy
učiteľ jazykovej školy
učiteľ pre nižšie stredné odborné vzdelávanie
učiteľ pre nižšie stredné vzdelávanie
učiteľ pre stredné odborné vzdelávanie
učiteľ pre úplné stredné odborné vzdelávanie
učiteľ pre úplné stredné všeobecné vzdelávanie
učiteľ strednej školy
Kariérová pozícia: 
všetky
Dátum kedy nebude: 
pondelok, 14. september 2020
pondelok, 16. november 2020
pondelok, 21. december 2020
pondelok, 28. december 2020

Čitateľská gramotnosť žiakov

PaedDr. Jana Tomášková, PhD.
Čas konzultácie: 
utorok od 13:00 do 14:00
Tematické zameranie: 
Rozvoj gramotnosti
Kategória PZ/OZ: 
učiteľ
učiteľ druhého stupňa základnej školy
učiteľ pre stredné odborné vzdelávanie
učiteľ pre úplné stredné odborné vzdelávanie
učiteľ pre úplné stredné všeobecné vzdelávanie
učiteľ pre vyššie odborné vzdelávanie
učiteľ strednej školy
Kariérová pozícia: 
vedúci vzdelávacej oblasti
kariérový poradca
koordinátor prevencie
nemám kariérovú pozíciu
riaditeľ
triedny učiteľ
uvádzajúci pedagogický zamestnanec
vedúci predmetovej komisie, vedúci metodického združenia alebo vedúci študijného odboru
výchovný poradca
zástupca riaditeľa
všetky
Dátum kedy nebude: 
utorok, 11. august 2020
utorok, 18. august 2020
utorok, 25. august 2020

Práca so žiakom so SZP a MRK

Mgr. Jana Medvecová
Čas konzultácie: 
streda od 10:00 do 11:00
Tematické zameranie: 
Metódy využiteľné v rámci výučby v domácom prostredí
Kategória PZ/OZ: 
učiteľ
učiteľ druhého stupňa základnej školy
učiteľ pre nižšie stredné odborné vzdelávanie
učiteľ pre nižšie stredné vzdelávanie
učiteľ pre stredné odborné vzdelávanie
učiteľ pre úplné stredné odborné vzdelávanie
učiteľ pre úplné stredné všeobecné vzdelávanie
učiteľ pre vyššie odborné vzdelávanie
učiteľ strednej školy
učiteľ základnej umeleckej školy
Kariérová pozícia: 
všetky

Efektívna komunikácia s rodičmi

PaedDr. Zuzana Madarasová
Čas konzultácie: 
utorok od 10:00 do 11:00
Tematické zameranie: 
Vedenie ľudí a riadenie procesov v podmienkach domáckej práce
Kategória PZ/OZ: 
učiteľ
učiteľ prvého stupňa základnej školy
učiteľ druhého stupňa základnej školy
učiteľ pre nižšie stredné odborné vzdelávanie
učiteľ pre nižšie stredné vzdelávanie
učiteľ pre stredné odborné vzdelávanie
učiteľ pre úplné stredné odborné vzdelávanie
učiteľ pre úplné stredné všeobecné vzdelávanie
učiteľ strednej školy
Kariérová pozícia: 
všetky
Dátum kedy nebude: 
utorok, 5. máj 2020

Práca s profesijným štandardom a tvorba portfólia, atestácie

Mgr. Dana Váňová
Čas konzultácie: 
pondelok od 13:30 do 14:30
Tematické zameranie: 
Profesijný rozvoj, portfólio, atestácie
Kategória PZ/OZ: 
učiteľ pre stredné odborné vzdelávanie
učiteľ pre úplné stredné odborné vzdelávanie
učiteľ pre úplné stredné všeobecné vzdelávanie
učiteľ pre vyššie odborné vzdelávanie
učiteľ strednej školy
Kariérová pozícia: 
všetky
Dátum kedy nebude: 
pondelok, 5. október 2020

Práca s profesijným štandardom a tvorba portfólia, atestácie

PhDr. Maroš Dvorský
Čas konzultácie: 
streda od 10:00 do 11:00
Tematické zameranie: 
Profesijný rozvoj, portfólio, atestácie
Kategória PZ/OZ: 
učiteľ druhého stupňa základnej školy
učiteľ pre nižšie stredné odborné vzdelávanie
učiteľ pre nižšie stredné vzdelávanie
učiteľ pre stredné odborné vzdelávanie
učiteľ pre úplné stredné odborné vzdelávanie
učiteľ pre úplné stredné všeobecné vzdelávanie
učiteľ pre vyššie odborné vzdelávanie
učiteľ strednej školy
Dátum kedy nebude: 
streda, 13. máj 2020
streda, 13. máj 2020

Ako tvoriť a hodnotiť úlohy na rozvoj čitateľskej gramotnosti žiakov

PhDr. Ingrid Nosková, PhD.
Čas konzultácie: 
streda od 13:30 do 14:30
Tematické zameranie: 
Rozvoj gramotnosti
Kategória PZ/OZ: 
učiteľ
asistent učiteľa
učiteľ pre nižšie stredné vzdelávanie
učiteľ pre primárne vzdelávanie
učiteľ pre stredné odborné vzdelávanie
učiteľ pre úplné stredné odborné vzdelávanie
učiteľ pre úplné stredné všeobecné vzdelávanie
učiteľ strednej školy
Kariérová pozícia: 
riaditeľ

Prírodovedné vzdelávanie je v súčasnosti neoddeliteľnou zložkou komplexného vyučovacieho procesu. Podľa posledných publikovaných výskumov záujem žiakov o prírodovedné predmety klesá. Výsledky týchto výskumov potvrdzujú aj závery expertnej pracovnej skupiny zostavenej Európskou komisiou, ktorá za hlavnú príčinu klesajúceho záujmu považuje spôsob výučby prírodovedných predmetov na školách. Zmenu výučby, prestavbu obsahu, inováciu metód a foriem edukácie, využitie moderných technológií prezentuje T. Lengyelfalusy (2004) ako cestu na zlepšenie tohto stavu.

Žiaci budú riešiť zadané úlohy v skupinách. Zadané úlohy spočívajú v určení polotovaru súčiastky z narezaných polotovarov, určení technologického postupu, zhotovení obrázkového technologického postupu, určení použitého náradia a rezných parametrov. V závere aktivity žiaci zdôvodnia navrhnutý spôsob stanovenia prídavkov, postupu operácií, použitého náradia a určených rezných parametrov. Skupina môže riešiť úlohu spoločne alebo si rozdeliť čiastkové úlohy a riešiť ich individuálne.

Každý žiak bude pracovať na jednej časti zadanej úlohy vo svojej skupine kooperatívnym spôsobom. Na záver jeden žiak prezentuje výsledky skupiny.

Žiaci budú riešiť zadané úlohy v skupinách. Zadané úlohy spočívajú v návrhu uloženia rôznych strojových súčiastok a vo výpočte hodnôt pre jednotlivé návrhy. Žiaci pri jednotlivých úlohách a pre zadané hodnoty navrhujú druh uloženia, jeho označenie, v strojníckych tabuľkách vyhľadajú tolerancie pre navrhnuté uloženie a vypočítajú medzné rozmery a veľkosť tolerancie pre navrhnuté uloženie. V závere aktivity zdôvodnia navrhnutý typ uloženia.

Žiaci môžu pracovať v skupinách, ale aj individuálne. Každý žiak bude pracovať na jednej časti zadanej úlohy vo svojej skupine kooperatívnym spôsobom. Na záver jeden žiak prezentuje výsledky skupiny.

Obsah aktivity je zameraný na rozvíjanie čitateľskej a finančnej gramotnosti u žiakov z rôzneho sociálneho a kultúrneho prostredia. Žiak sa oboznamuje s pojmami hospodárne správanie a šetrenie elektrickou energiou.

Aktivizujúca metóda Bzučiace skupiny je vhodná pre rýchle a efektívne získanie spätnej väzby. Môže byť zaradená v ktorejkoľvek fáze vyučovacej hodiny na väčšine predmetov (napr. úvodná motivácia k učeniu, nadviazanie nového učiva, vyhľadávanie informácií na internete, zistenie postojov a názorov žiakov k preberanej téme, zopakovanie učiva). V malých skupinách v škole alebo doma s prirodzenou adresnou zodpovednosťou za výsledok sa žiaci pri hľadaní riešenia učia komunikáciou s rovesníkmi získať ich vedomosti a názory, vedieť ich kriticky zhodnotiť a akceptovať.

Metóda je vhodná na využitie v domácom učení, v rozšírenej verzii pre skupinové vyučovanie v triede.

Termín skečnouting priniesol americký grafik Mike Rohde a do slovenčiny by sme toto slovo preložili ako poznámky s kresleným príbehom. Je to jeden zo spôsobov, ako si zachytávať poznámky zo školského vyučovania a ako zvládať záplavu informácií. Žiak vizuálne komunikuje, vytvára si vizuálnu mapu predkladaných informácií.

Dialogická aktivizujúca metóda Postavme sa na čiaru je zameraná na zisťovanie názoru zúčastnených, na vyjadrovanie vlastných názorov a na argumentovanie. Vyžaduje istú sumu vedomostí vzťahujúcu sa k riešenému problému/diskutovanej otázke. Je to funkčná metóda širšieho významu, môže sa využívať aj pri rozvíjaní nižších poznávacích funkcií, pri trénovaní zručností potrebných na spoluprácu v skupine, pri rozvíjaní komunikačných zručností, pri posilňovaní sociálnych väzieb medzi učiteľom a účastníkmi, medzi účastníkmi navzájom.

Je vhodná na využitie v domácom učení.

Ekonomická hra pútavou formou učí žiakov, ako je možné prijímaním finančných rozhodnutí riadiť osobné financie a zvládať rôzne životné situácie – príležitosti i riziká. Pomocou premyslenej stratégie investovania, úverov a ich splácania, zakladania rôznych firiem, využívania prenájmu nehnuteľností si žiaci vytvárajú pasívny príjem, uvedomujú si význam poistenia a objavujú možnosti zveľaďovania si vlastného majetku.
Hráči nehrajú proti sebe, ale každý bojuje sám za seba v konfrontácii riešenia rôznych životných situácií. Pri rozhodovaniach žiaci diskutujú, rozpočtujú, vyhodnocujú dôsledky rozhodnutí, ale aj spolupracujú pri podnikateľských rozhodnutiach, tiež si pomáhajú, napr. priateľskými pôžičkami a radami. Zároveň majú možnosť pozorovať dôsledky finančných rozhodnutí spoluhráčov a vnímať ich vplyv na úspešnosť, resp. vznik finančného bankrotu. Motiváciou pre žiakov je dosiahnuť víťazstvo v hre – finančnú slobodu. Vyhráva ten najšikovnejší aj s určitou dávkou priaznivých náhod, ktorý dosiahol učiteľom stanovené ciele.

Aktivita je možnosťou uplatniť metódu storytelling nielen na stimuláciu jazykových kompetencií, ale podporiť kritické myslenie, prejav empatie žiakov rôznych vekových kategórií. Pôvodne je aktivita projektovaná na prostredie bez IKT technológií, na osobné komunitné prežívanie a zdieľanie pocitov spolupatričnosti, bezpečia a nádeje. Je však realizovateľná aj v úplne opačnom garde. Zdieľaním cez sociálnu sieť v neľahkom období zvykania si na sociálnu izoláciu je aktivita Príbehom z ťažkostí aplikovateľná aj cez médiá IKT so skúseným pedagógom a citlivým rodinným príslušníkom.