ruský jazyk

Profesijné štandardy - atestácie - portfólio pre učiteľov cudzích jazykov

Lektor: 
Ing. Vladimír Laššák, PhD.
Mgr. Anna Pávová

Profesijné štandardy - atestácie - portfólio pre učiteľov cudzích jazykov

Lektor: 
Mgr. Anna Pávová
Ing. Vladimír Laššák, PhD.

Rozvoj čitateľskej gramotnosti vo vyučovaní cudzích jazykov

Lektor: 
Mgr. Mária Marciová
Autori: 
O. Zápotočná, Z. Petrová

Učebný zdroj je spracovaný k akreditovanému programu kontinuálneho vzdelávania Revízia obsahu predprimárneho vzdelávania: Vzdelávacia oblasť Jazyk a komunikácia. Je zameraný na aktualizáciu pedagogických spôsobilostí učiteliek a učiteľov materských škôl v súlade s požiadavkami revidovaného ŠVP pre predprimárne vzdelávanie v rámci vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia.

Základným princípom vyučovania cudzích jazykov je podporiť radosť žiakov z učenia sa cudzieho jazyka a pozitívne využiť vysokú mieru zvedavosti detí a ich túžbu skúmať a objavovať.
Učebný zdroj sprostredkúva charakteristiku aktivizujúcej metódy a jej praktické využitie vo výchovno-vzdelávacom procese. Jeho ambíciou je zároveň inšpirovať učiteľov k používaniu tejto učebnej pomôcky a k tvorbe didaktických hier a učebných pomôcok v rámci jej používania.

Učebný zdroj je určený predovšetkým účastníkom akreditovaného vzdelávacieho programu Ako využiť princípy geštaltpedagogiky vo výučbe cudzích jazykov. V prvej kapitole rozoberá obsah pojmu geštaltpedagogika, jej filozofické a psychologické základy a základné princípy, jej miesto vo výučbe cudzích jazykov. V druhej kapitole prináša charakteristiku najvhodnejších metód, pracovných postupov a techník na výučbu cudzích jazykov a rozvoj jazykovej komunikatívnej kompetencie.

V učebnom zdroji vytvorenom k akreditovanému vzdelávaciemu programu sú prezentované výhody bilingválneho vzdelávania z rôznych hľadísk, základné informácie o stratégii a koncepcii CLIL. Spracovaná je ukážka postupu pri plánovaní a príprave vyučovania a tematického celku, zásady a funkcie pracovných listov, spôsob vymedzovania základného učiva ako rámca pri príprave pracovných listov a rôzne typy otázok a učebných úloh, z ktorých sú pracovné listy tvorené.

Autori: 
A. Koroľová

Učebný zdroj Učebnica ruštiny. Čo s ňou? od Mgr. Aleny Koroľovej je určený predovšetkým učiteľom ruského jazyka.
Mgr. Alena Koroľová vychádza z potreby úspešne riadiť procesy výchovy a vzdelávania v cudzojazyčnej edukácii v rámci vyučovania ruského jazyka.

Obsah maturitnej skúšky je stanovený pre každý predmet v cieľových požiadavkách na maturitnú skúšku. Úlohou učiteľov jednotlivých vyučovacích predmetov je správne sformulovať úlohy maturitných zadaní, ktorých riešením žiaci preukazujú nadobudnuté vedomosti, zručnosti, spôsobilosti získané počas štúdia. Z tohto dôvodu bol v nadväznosti na akreditovaný vzdelávací program Príprava maturitných zadaní z ruského jazyka vytvorený učebný zdroj, ktorý má pomôcť účastníkom vzdelávania zorientovať sa v uvedenej problematike.

Učebný zdroj bol vytvorený k akreditovanému programu Praktické cvičenia a reálie z ruského jazyka. Podstatnou časťou teoretickej časti učebného zdroja sú úvahy o tom, či pojem reálie korešponduje s tým, čo je ich  skutočnou podstatou. Praktické cvičenia z ruského jazyka by mali smerovať k cvičeniam od reálií k interkultúrnemu dialógu.

Cieľom učebného zdroja je inovovať pedagogické zručnosti implementovaním nových poznatkov z oblasti jazykových rovín do výučby predmetu slovenský jazyk a literatúra na druhom stupni základnej školy a na strednej škole. Študijný text obsahuje okrem základných teoretických východísk didaktického konštruktivizmu najdôležitejšie inovácie z oblasti jazykovedy v rámci jednotlivých jazykových rovín.

Udržať si profesijné kompetencie učiteľa na využívanie IKT vo vyučovaní ruského jazyka a tým zvyšovať informačnú gramotnosť učiteľa cudzieho jazyka a rozvíjať kľúčové kompetencie v oblasti IKT a v jazykovej oblasti.

Udržať a aktualizovať profesijné kompetencie potrebné pre výkon činností pedagogických zamestnancov – učiteľov stredných škôl s aprobáciou ruský jazyk pri plnení úloh v súvislosti s maturitnou skúškou a v rámci profesijných kompetencií získať zručnosť v tvorbe maturitných zadaní z ruského jazyka potrebných na efektívnu prípravu žiakov na maturitnú skúšku.

Hlavným cieľom aktualizačného vzdelávania je aktualizovať a prehĺbiť profesijné kompetencie potrebné na výkon činností učiteľa s aprobáciou na ruský jazyk (ako prvý a druhý cudzí jazyk).